Dagens ord


Ansvar väger tyngre än frihet - Responsibility trumps liberty

29 mars 2009

Flickorna på TV2

Den kvinnliga meteorologen bär en klockad, knappt trekvartslång, mocca-färgad kjol. Till denna en bjärt orange, snävt skuren blus. Kjolens höga linning avdelas i midjan av ett halvbrett, kaffefärgat bälte.

Ganska snyggt.

Men ser det inte lite... klichéartat ut?

Jag tänker på min mormor, som for Tygrike runt för att handla de bästa tygerna. Och satt vid symaskinen många långa timmar för att förse familj och släkt med kläder. Hållbara, funktionella, snygga. Med perfekt passform.

Min mamma och hennes syster kunde använda sina klockade kjolar i flera decennier. Mamma var fotomodell. Bättre kjolar gick inte att uppbringa. Nu går deras like inte att köpa för pengar. Inte ens för västerländsk valuta i Thailand.

Jag funderar på vad som är "rätt". Inte är det hållbarhet och funktionalitet. Knappast ens passform. Och smaken sitter ju som bekant där bak. Jag vore oändligt naiv om jag inte insåg att jag slår in öppna dörrar genom att raljera över mode-branschen. Men ibland är det skönt att vara en grinig gubbe.

Ibland blir det nästan för lätt.

Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar