Dagens ord


Ansvar väger tyngre än frihet - Responsibility trumps liberty

7 juli 2009

Frenologisk karaktärsteckning

Jag fick syn på henne i kön till Cykelturen. Hon fångade min uppmärksamhet och jag kunde inte släppa henne med blicken, även om jag naturligtvis försökte vara så diskret som möjligt.

Hon hade ett... krävande utseende. Hon var inte ful. Nej, det var hon inte. Men hennes åsyn uppfordrade till en inte helt vanemässig tolkning; en oväntat dyrköpt försoning.

Det var något med de stora, pigga, sökande, tätt sittande och lätt vinda ögonen; under starka, kraftigt välvda ögonbågar som kröntes av kraftiga, mörka ögonbryn, formade till skarpa frågetecken. Den breda munnen; de fylliga läpparna som knappt omslöt de kraftiga tänderna. Näsans uttalade kurvatur, från sin begynnelse mellan, ja bakom, ögonen och den korta vägen ned mot en pikant, närmast provocerande nästipp. Den grova, framskjutande underkäken. Den breda hakan.

Allt detta kunde ha varit frånstötande. Men ansiktet inramades av en ledig men elegant uppsättning av det mörka, friska håret. De klara ögonen av långa, koketterande fransar. Sökte, frågande, bedjande. De vita tänderna gnistrade i ett stort, ständigt leende. Jag ser dig. Se på mig. Se inte på mig... sådär. Jag är vacker. Jag är snäll. Vill du vara min vän?

Det föresvävade mig att om jag inte ville vara hennes vän; om hon inte ville vara min; om hon upptäckte att jag betraktade henne, skulle hennes drag förvridas - en mycket liten skiftning, glidning - till något monstruöst, skräckinjagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar