- Frågan är provocerande.
- Frågan är felställd, eftersom den:
- ger uttryck för ett olyckligt val av perspektiv, i vilket en person förväntas utöva en stark och enkelriktad påverkan på en grupp
- blandar samman begreppen lära ut och lära in
- som utgångspunkt för en undersökning inte är tillräckligt specificerad
- Att lära innebär att lära in. Att lära ut -- om det betyder något alls -- motsvarar närmast att undervisa, vilket i sin tur handlar om att förevisa något (som i sin tur kan läras in). I förlängningen handlar undervisning också om att försöka skapa goda förutsättningar för detta lärande (vilket frågan troligen handlar om, egentligen).
- Lärande börjar och slutar med den lärande, alltså med eleven.
- De viktigaste faktorerna för lärande är elevens:
- motivation
- arbetsdisciplin
- förkunskaper
- Det bästa svaret på frågan är därför en uppsjö av följdfrågor, t. ex.:
- vilken inre och yttre motivation har varje enskild elev?
- vilka mål och förkunskaper har varje enskild elev?
- var, när och hur bör lärandet ske, för varje enskild elev?
- var, när och hur bedrivs den faktiska undervisningen för gruppen?
- Dessa frågor i sig själva, och svaren på dem, avslöjar att det mesta som påverkar vad varje enskild elev i gruppen faktiskt lär sig ligger bortom lärarens kontroll.
- En lärare kan utöva en stark påverkan på en grupp, men det är mycket förrädiskt att ha "Klass 9A" framför ögonen...
Dagens ord
Ansvar väger tyngre än frihet - Responsibility trumps liberty
13 feb. 2010
Hur får man en hel klass att lära sig något?
Inför ett seminarium med ovanstående rubrik har jag blivit ombedd att förbereda ett 2 minuters anförande för elever, lärare och rektorer på gymnasiet. Seminariet ingår i en kurs i pedagogiskt ledarskap, vilken leds av en kollega. Kursen - i hennes regi - är ett paradexempel på hur vi i skolan tillsammans kan och bör arbeta på ett medvetet och konstruktivt sätt med centrala och ständigt levande frågor och problem. Det är en förmån att få delta i detta arbete.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar