Hej, Natanael
Jag (lärare) tittade på "Världens bästa skitskola" häromdagen. Och blev snart besviken - igen. Jag ville gärna tro att SVT nu skulle revanschera sig efter den spekulativa och populistiska serien "Klass 9A", men icke. I stället höll programmet ungefär samma låga nivå som "Debatt" som samtidigt sändes på grannkanalen.
Man verkar vara mer intresserade av att röra upp känslor än att reda ut tankar. Det handlar om underhållning, snarare än saklig information, offentligt samtal, konstruktiv debatt. Ja, underhållning: Känslan av rättfärdig indignation är svåremotståndlig, vilket exploateras samvetslöst. Sensationsjournalistik! Värre än så, eftersom ämnet är så viktigt och forumet så inflytelserikt: Desinformation. Mediemissbruk. Ansvarslöst.
Om man är mån om sin journalistiska integritet bör man börja med att skaffa sig själv en välgrundad, realistisk och bred uppfattning om hur en god skola, en god utbildning ser ut, och redogöra för den. Sedan bör man själv ta ställning till vilka hinder som finns för förverkligandet, samt hur och i vilken grad dessa kan och bör övervinnas. Därefter bör man söka upp de människor som verkligen kan och har funderat (längre än de flesta) på dessa frågor och låta dem komma till tals.
Men programmet - i likhet med det mesta i dagens s.k. skoldebatt - gör något helt annat: Hoppar från tuva till tuva. Presenterar lösryckt och "körsbärsplockad" data. Sticker ivrigt fram en mikrofon till vem som helst som kan vräka ur sig något dräpande. "Oroväckande observationer", som det heter i programpresentationen.
Man är inte trovärdig i sin kritik om man inte presenterar genomtänkta alternativ; om man inte tar ett steg tillbaka och funderar över i vilket större sammanhang (ekonomiskt, socialt, kulturellt, ideologiskt, historiskt...) verksamheten försiggår och förändras. Om man inte funderar över - och själv kommer fram till trovärdiga svar på - frågor som varför så många lärare uppenbarligen är så dåliga nuförtiden, och framför allt: varför det har blivit så populärt att påstå just detta.
Vänligen,
/Björn
Jag har inte sett programmet ifråga, men uppskattade programmet "klass 9 A". Problemet är väl att det finns få genomtänkta alternativ att presentera. Det finns ingen som egentligen vet varför skolan har problem och hur man skulle kunna lösa det. Personligen tror jag att skolan, liksom många institutioner, har blivit efter i utvecklingen, i det s.k. "informationssamhället" och det hjälper inte att titta bakåt. Vi måste finna helt nya vägar i en helt unik situation. När genomtänkta alternativ saknas så kanske det kan vara konstruktivt att kasta fram hugskott och lösryckta åsikter för att prova sig fram till en skola, anpassad till dagens värld?
SvaraRaderaJa, kanske det - om hugskotten är konstruktiva. Men det finns genomtänkta alternativ, både i det lilla och i det stora. De måste lyftas fram i ett dylikt program - allt annat är tjänstefel. Och de hugskott som presenterades var nästan uteslutande av "avslöjande" karaktär, d.v.s. endast ämnade att orsaka indignation, snarare än att syfta framåt.
SvaraRadera