Hej, SVT-medarbetare!
Jag tittar nästan uteslutande på SVT, men kan inte undvika att konfronteras med övriga kanalers utbud då och då. Jag slås ofta av att reklaminslagen i kommersiell TV balanserar på gränsen till det olagliga, och att de ofta tippar över gränsen till det moraliskt tvivelaktiga. Jag föreslår att ni på SVT gör ett program som granskar reklaminslag i övriga kanaler. Jag skulle vilja se ett sådant halvtimmes-program varje vecka, året runt - lika självklart som nyheter, kultur och övriga aktualitetsprogram. Faktum är att jag saknar ett sådant program, och tycker att det känns ganska självklart att en statlig / icke-vinstdrivande TV-kanal som SVT ständigt har ett sådant program på tablån.
Vad påstås egentligen i reklamen? Med vilket stöd? Vad antyds? Hur? Vilka knep används för att maximera genomslaget för olika budskap? I ett bredare perspektiv: Vilka budskap dominerar? Vem gör reklam för vad? Varför? Det handlar alltså dels om att detaljgranska enskilda inslag, men också om att genomlysa fenomenen.
Jag har funderat på för- och nackdelar; journalistiska, politiska, ekonomiska. Några följer nedan. Men jag utgår ifrån att ni själva har slagits av den här idén, och att ni, av något skäl, har kommit fram till att den (hittills) inte är genomförbar eller intressant. Jag skulle mycket gärna vilja höra hur ni resonerar kring detta.
Fördelar
- En outsinlig källa till pikanta granskningar och avslöjanden; av enskilda inslag; av företag och kedjor; av samhällsfenomen; av kommersiella kanalers sammansmältning av reklam och redaktionellt innehåll; och av förhållandet mellan kanalerna, deras annonsörer, och deras publik.
- En tydlig och djärv signal om att SVT är livskraftig och oumbärlig, och tar sin publik och sitt uppdrag på allvar. Ja, avsaknaden av ett dylikt program får mig ibland att undra hur det står till på den punkten...
- Ett självklart fokus på en av de mest centrala och relevanta aspekterna av den samhällskultur vi alla lever i.
- En given publikmagnet, med obegränsad potential för "infotainment" och inslag av rättfärdig indignation.
Nackdelar
- Kostbar undersökande journalistik.
- Känslighet för kritik från många håll; i synnerhet om de bakomliggande undersökningarna inte är vattentäta.
- Smutskastning och rättsliga efterspel (som, även om de i slutändan utfaller till er fördel, kostar tid, kraft och pengar).
Jag kan själv tänka mig fler för- och nackdelar, men jag är framför allt intresserad av vilka av dessa, och andra, ni själva ser; och vilka som är avgörande för er bedömning.
Strålande idé. Men jag skulle gärna se att ett sådant program var lite bredare kritiskt reklamgranskande. Vad är reklam på internet och hur känner man igen och kanske även skyddar/skyler sig mot det? Men för att funka bäst som tv-program är det kanske viktigt att den reklam som granskas är har både (rörlig) bild och ljud.
SvaraRaderaSveriges Radio P1:s plånboken har annars en del reklamgranskning, t.ex. här http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/68417?programid=2778
Tack för tipset!
RaderaJag har inte fått något svar från SVT (ännu), och är lite förvånad över det.
Att inkludera nya medier borde inte innebära några hinder. För egen del är jag mest intresserad av den övergripande samhällsanalysen och -kritiken, och jag misstänker att detta inte är opportunt (på SVT) just nu.